Datum | Akce | Živé vysílání | |
---|---|---|---|
Ukázat/skrýt uplynulé |
Datum | Akce | Záznam - Video | Audio | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
31.5. | Závislé vztahy | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Léčba a uzdravení závislé struktury osobnosti |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22.2. | Vychováváme děti a rosteme s nimi | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kniha respektované americké terapeutky a rodinné poradkyně představuje ucelený koncept výchovy, kde nedominuje ani rodič ani dítě a namísto mentorování, ovládání a manipulace je s dítětem zacházeno s úctou a respektem. Nejen teoreticky, ale i na mnoha příkladech z praxe zjistíme, že svým dětem můžeme důvěřovat a bezpodmínečně je milovat. Pouze se musíme zbavit starých naučených a nefunkčních vzorců chování. Marie Fiala Hokrová |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15.2. | Kniha o lásce a přátelství | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tentokrát se společně podíváme na knihu předního jungiánského myslitele Thomase Moora. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.2. | Král, Válečník, Kouzelník, Milovník | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aby se muž stal opravdovým, musí projít iniciací chlapce v muže a rozvinout všechny tyto síly: Krále, Válečníka, Kouzelníka i Milovníka. Zralá mužnost není mocichtivá ani násilnická, ale mocná a tvořivá. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18.1. | Příroda a kultura | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tentokrát se společně podíváme na knihu předního českého biologa a myslitele Stanislava Komárka.
„Kultura je pokračováním přírody jinými prostředky“
Kniha Příroda a kultura pojednává o souvislosti přírody a kultury v širokém kontextu – je kulturní proces protikladný přírodnímu, či se jedná mnohem spíše o „pokračování přírody jinými prostředky“? Druhé, rozšířené a doplněné vydání knihy vyšlo primárně z koncepcí C. G. Junga a A. Portmanna, které spatřují společný kořen kreativity lidské i přírodní, což je v poměrech evropského myšlení pohled pozoruhodně blízký perspektivě, jak přírodu a společnost vnímala klasická Čína.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12.1. | Tělo východu mysl západu, 2. část | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Psychologie a systém čaker jako cesta k sobě samému. V této průlomové knize přináší Anodea Judith svěží pohled na východní systém čaker založený na principech jógy, který usazuje do rámce západního myšlení. Čakry zkoumá z pohledu jungiánské psychologie, somatické terapie, vývojové psychologie a metafyziky, a vytváří tak elegantní a praktický systém pomáhající s léčením energetické nerovnováhy a s převzetím kontroly nad vlastním mentálním a psychickým zdravím. V přednášce si povíme o tom, jak kniha popisuje vývoj čakrového systému v dětství a jakým způsobem se v něm otiskují prožitá traumata. Dále si popíšeme postupně všechny čakry – popíšeme jejich charakteristiku, přináležící vývojové vzorce, traumata, zneužití i to, jak čakry můžeme udržovat v rovnováze. Jedinečná kombinace východních a západních přístupů osvětluje spirituální povahu osobního rozvoje. Protože kniha je velmi obsáhlá, přišlo nám škoda zplošťovat toto téma do jedné přednášky, rozdělíme tak povídání do dvou částí. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.1. | Tělo východu mysl západu, 1. část | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Psychologie a systém čaker jako cesta k sobě samému. V této průlomové knize přináší Anodea Judith svěží pohled na východní systém čaker založený na principech jógy, který usazuje do rámce západního myšlení. Čakry zkoumá z pohledu jungiánské psychologie, somatické terapie, vývojové psychologie a metafyziky, a vytváří tak elegantní a praktický systém pomáhající s léčením energetické nerovnováhy a s převzetím kontroly nad vlastním mentálním a psychickým zdravím. V přednášce si povíme o tom, jak kniha popisuje vývoj čakrového systému v dětství a jakým způsobem se v něm otiskují prožitá traumata. Dále si popíšeme postupně všechny čakry – popíšeme jejich charakteristiku, přináležící vývojové vzorce, traumata, zneužití i to, jak čakry můžeme udržovat v rovnováze. Jedinečná kombinace východních a západních přístupů osvětluje spirituální povahu osobního rozvoje. Protože kniha je velmi obsáhlá, přišlo nám škoda zplošťovat toto téma do jedné přednášky, rozdělíme tak povídání do dvou částí. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15.12. | Železný Jan | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kniha básníka a psychologa Roberta Blye je psychologickým výkladem pohádky bratří Grimmů Železný Jan. A toto téměř mytologické vyprávění mu slouží jako podpůrná konstrukce pro jeho úvahy o jednotlivých fázích života, o zkouškách a prozřeních, kterými by měl procházet každý muž, chce-li být nejen navenek, ale i vnitřně šťasten, a snaží se v ní vykreslit archetyp muže, vystopovat ty rysy, které má dnešní muž společné s mužem, jenž žil na zemi už dávno před Kristem, stejně jako ty, o které s postupující civilizací přišel. Kniha měla obrovský ohlas v USA i v zahraničí a je dnes, jen pouhých osm let po svém vydání, klasickým dílem o mužské identitě, v němž hledají inspiraci jak muži, tak i ženy. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.12. | Nenásilná komunikace | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výchova v západní společnosti vede k posuzování, soutěživosti, ke kladení požadavků a ke komunikaci s lidmi v termínech co je “správné” a co “špatné”. Při takové komunikaci často dochází k nedorozuměním. Koncept “nenásilná komunikace”, který rozvinul Marshall B. Rosenberg, představuje ucelený výcvik v komunikaci a je založen na naslouchání sobě a partnerovi, ochotě vnímat potřeby a pocity vlastní i druhého. Tato metoda osvobozuje komunikaci od negativních zkušeností, pomáhá překonávat navyklé vzorce v jednání s druhými, řešit konflikty a rozvíjet vztahy založené na úctě a spolupráci. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17.11. | Duše a sebevražda | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V dalších “Rozhovorech s knihou”, se tentokrát podíváme na knihu Duše a sebevražda: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.11. | Anatomie lásky | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V dalších “Rozhovorech s knihou”, tentokrát s publikací “Anatomie lásky” od Guy Corneau, si popovídáme o tom, jak se vztah dítěte s rodičem opačného pohlaví později odráží v utváření partnerských vztahů v dospělém životě. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20.10. | Existenciální psychoterapie | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hlavními pilíři Yalomovy odborné knihy Existenciální psychoterapie jsou čtyři velká témata lidského života, smrt, svoboda, existenciální izolace (osamělost) a nepřítomnost, ztráta smyslu. Autor ukazuje jejich význam a to, jaké konflikty vznikají při jejich konfrontaci s člověkem. Znalost této problematiky může posloužit při péči o lidi, jejichž utrpení souvisí právě s těmito pilíři jejich existence. Kniha vychází z bohaté klinické zkušenosti a jeho empirických výzkumů a filozofie. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.10. | Oběť, kat a zachránce | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Každý jako dítě byl “obětí” svých rodičů, žil vzhledem k nim v závislém vztahu a bylo to tak úplně v pořádku. To jak rodiče zacházeli s tímto vztahem autorita-oběť určilo jak jsme se naučili zacházet s vlastními hranicemi, odpovědností a vinou.
Někteří se v sobě ztotožnili spíše s rolí autority a do mezilidských vztahů a interakcí vstupují jako kritik, žalobce, soudce a kat v jednom. Někdo se pokládá spíše za oběť, která si připadá, že jí všichni překračují hranice a využívají ji. V ostatních tak vzbuzuje soucit a zároveň dráždí svojí submisivitou a neschopností. Třetí část lidí nejčastěji naskakuje do role zachránce, který zahlcuje okolí často nevyžádanou a nebo neúčinnou pomocí, kterou dusí a vyvolává v ostatních pasivitu. Nejspíš jste v těchto třech rolích poznali někoho ve svém okolí nebo i sami sebe. A to je první krok k tomu jak se těchto nezdravých rolí zbavit. Na přednášce se dozvíte jak se tato dynamika oběť-kat-zachránce projevuje ve vztazích, jak vznikla v dětství přenosem z rodičů na dítě a také jak z ní vykročit ven a jak žít tyto role v jejich zdravé podobě zraněný-motivátor-podporující. Po přednášce proběhne diskuse, kde bude možné se ptát a sdílet své názory a zkušenosti s tématem. Téma zpracoval Jirka Hokr mimo jiné z knih „Oběť, kat a zachránce“ od Christel Petercollin a „Taková normální oběť“ od Pavla Špatenky. Povídáním nás jako moderátor bude provázet Lukáš Karas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.7. | Sebedestruktivní vnitřní programy | Detaily ▼ Skrýt ▲ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Drazí přátelé,
srdečně Vás zveme na společné setkání nad knihou Nedostatečný pocit vlastní hodnoty: Sebedestruktivní vnitřní programy a jejich překonávání autora Hanse-Petera Röhra. Večerem Vás provedou Lukáš Karas a Jirka Hokr. Heinz-Peter Röhr poukazuje na skutečnost, že zdravému pocitu vlastní hodnoty stojí často v cestě určité vnitřní vzorce či programy. Ty lze přirovnat k softwaru, který člověku umožňuje pouze určitý typ operací. A lidé s nedostatečným pocitem vlastní hodnoty jsou obvykle „naprogramováni“ tak, že své vlastní spokojenosti stojí v cestě…
Heinz-Peter Röhr radí jak sebedestruktivní vnitřní naprogramování rozpoznat. Vychází z poznatků a konceptů různých psychologických směrů a psychoterapeutických škol – z psychoanalýzy, KBT, transakční analýzy, existenciální psychoterapie – a s jejich využitím následně pomáhá, jak ze starých programů vystoupit a zaujmout nový postoj k sobě i k životu. Sebedestruktivní vnitřní programy komplikují výrazným způsobem život mnohým z nás. Důsledkem mohou být často úzkosti, deprese, psychosomatická onemocnění nebo různé formy závislostí. Po přednášce proběhne diskuse, kde bude možné se ptát a sdílet své názory a zkušenosti
Téma zpracoval Lukáš Karas a povídáním nás jako moderátor bude provázet Jirka Hokr. |